Juliana

Fanfare Juliana 1910-1967
In t'Veerhuys in Lekkerkerk kwam op 23 juni 1910 een aantal personen bijeen om de muziekvereniging Juliana op te richten. er waren direct al 24 leden. het bestuur bestond uit voorzitter C Neven Gzn, vice voorzitter P Neef, secretaris BA Kamhout, 2e secretaris T van der Voet, penningmeester A de Bruin, bestuursleden LA van der Velden en A Smit. Hiermee was het dorp twee muziekverenigingen rijk.
Volgens de heer C. Schilt in het boek "Verenigingen in Lekkerkerk":
Uit de beschikking staande gegevens blijkt niet waarom er behoefte bestond aan deze vereniging. De naam Juliana zou kunnen betekenen, dat men zich een dochter van de muziekvereniging Wilhelmina voelde, maar dat blijft gissen. Blijkbaar was Juliana "deftiger" en betrok ze haar leden uit andere bevolkingsgroepen dan Wilhelmina.

Maar het verhaal uit de mond van een oud lid van Wilhelmina en Juliana.
Politiek, was de oorzaak volgens mijn oud werkgever de heer Teunis Koutstaal. Hij vertelde me, na de oprichting van de Oranjevereniging in 1906, werden er feestelijkheden georganiseerd, de samenwerking tussen de muziekvereniging Wilhelmina en de Oranjevereniging liep niet zoals het hoorde. Dit rommelde door, ook na dat prinses Juliana geboren werd in 1909 was er ruzie over wel of niet belangeloos meewerken aan de feestelijkheden. De gemeente moest voor de tweede maal ingrijpen om het feest te laten doorgaan. Dit alles gaf de aanleiding tot oprichting van Muziekvereniging Juliana in 1910 als neutrale muziekvereniging in Lekkerkerk. Dit verhaal komt mij ook als het meest logische over.
Muziekvereniging Juliana in in de beginjaren zo rond 1910-1915

Muziekvereniging Juliana na de oorlogsjaren van 1940/45 waarschijnlijk 40 jarig bestaan.
Vanaf beneden; A Ros, M.Neven, N de Jager, A de Jong, J de Jager,
C de Jong, A van der Voet, A Bakker, De Jong Dirigent, M Noordegraaf, T. Berkel, J Boon,
S de Bruin, Joh. Nobel, J Bak Azn., C de Jager, B van Herk, C Streefland, a van Buren.
B Boon, A. Bak, Bronzema,?, B. van Herk, C de Jager, Nijs Wink, MA de Jong J Polderman de Jong.

Muziekvereniging Juliana ± 1955/60
boven l/r. Arie Bak, Henk Bak, Wim Vorenhout, Henk Roest, Langendoen, Marinus Neven, Arie de Jong, Johannes Nobel, Kees Neen.
Arie Bakker, Streefland,  Jaap Bak, C.Noordegraaf, MA de Jong, Nic. de Jager, Cees de Jager sr. ??, ??, Bram van Dam vaandeldrager.
joh. Nobel, Bas van Herk, Arie Stoppelenburg, Adrie van Krimpen, Arie Baj Jr.  Marien Noordegraaf, Dirigent van der Linden, P.de jager, Cor de Jager, Piet de Bruyn, Cor de Jong, Arie Boer, van der Velden.
Een krantenknipsel: Schoonhovense Krant op 28 juni 1960.

Het 50 jarig bestaan is groots gevierd met als afsluiter in de muziektent de "Dutch Swing College Band" toen nog onder leiding van Peter Schilperoort.

Na het vijftigjarig bestaan is deze foto nog gemaakt van Muziekvereniging Juliana, twee jaar voor de fusie met muziekvereniging Excelsior.
Boven: Cees de Jagerjr. Arie Bakker. Marinus Neven. Cees Neven. Cees Noordegraaf. Teus Graafland. Wim Neef. Marien Noordegraaf.-
Jaap Bak. Bas Vorenhout.
Tweede Rij: Johannes Nobel. Kees de Groot. (drogist) Aart de Bruyn.  Arie Boer. AdrieVoet. Nico deJager. Marinus deJong. Nijs Wink.Teo van der Wouden. Bas Van Herk. Cees de Jager sr. Leo Ouweneel. Leo Ros. Cor van Viiet. Nico van Vliet.
Derderij: Cor deJager. ArieStoppelenburg. Huib van der Herik.Aart van der Linden Dirigent. Cor de Jong. Cees van Est. Hugo Broer. Adrie van Krimpen.            Onder: Jos Noordegraaf (Cees zn.) Cees de Groot (Arie zn.Gemeentebode) Cees Nobel (Joh.zn.) A.Boer. Wim van Herk(Baszn)Bertus Berger. G.Pols,
 Gerrit van de Graaf. Gerrit Mudde. Koos Arnoudse. DirkBakker. (Ariezn)